Heineken

Ignite

HeinekenIgniteiseenbierflesmetingebouwdetechnologiedievaneenalledaagsvoorwerpeeninteractieveervaringmaakt,dankzijmobieletechnologie.

Het project
Op 30 januari 2013 hebben we het “Spark” proces gelanceerd met een driedaagse workshop samen met het Global Heineken Design team, specialisten en onafhankelijke experts vanuit een breed palet aan disciplines, waaronder MassiveMusic en Contagious Insider. Uit dit “Spark”-proces is Heineken Ignite geboren: een project met als doel het maken van een gedenkwaardige Heineken-ervaring die gebruikmaakt van de kracht en de mogelijkheden van mobiele innovatie en technologie.

Tien weken na de workshops, op 9 april 2013, lanceerden we het prototype bij Heinekens Lounge of the Future tijdens de Milan Design Week. 250 flessen werden ingezet en voortdurend hergebruikt tijdens een clubevenement.

Het creatieve idee moest iets bijdragen aan de organische manier waarop het Heineken-product gebruikt wordt, gebaseerd op de sociale interactie tussen bierdrinkers. Daarom hebben we het idee van sociaal en mobiel gepakt en het direct op het product zelf toegepast. We hebben aan de Heineken-fles een laag technologie toegevoegd, en hem daardoor veranderd in een interactieve ervaring die reageert op sociale interactie zoals proosten, persoonlijk gedrag zoals drinken, en de interactie met de omgeving, door de fles te synchroniseren met de muziek en met de verlichting en schermen op de locatie. Zo werd de ervaring direct voelbaar, intuïtief en speels voor de doelgroep: de sophisticated clubbezoeker.

We hebben een versnelde prototypeontwikkeling, 3D-printers, Arduino en speciaal ontwikkelde software gebruikt om snel door een aantal ontwikkelrondes te gaan, op weg naar het uiteindelijke prototype. Dat bevatte acht ledlampen, een versnellingsmeter en een gyroscoop. Deze zorgden voor verschillende verlichtingseffecten die het product én de sociale ervaring verrijkten. Daarnaast had het product een microprocessor en een draadloze zender waarmee we de flessen als netwerk konden bespelen en ze synchroniseren met het ritme van de muziek en de verlichting en de schermen op de locatie.

Het was de ambitie van Heineken om een unieke en onvergetelijke “Heineken-ervaring” te maken die betekenisvolle, nieuwe herinneringen aan het merk met zich meebracht. Verder moesten toonaangevende technologie en design gebruikt worden om het natuurlijke gedrag van mensen te versterken, en om sociale verbindingen en interactie te starten. We beseften dat de beste interface géén interface is, dus de technologie moest onzichtbaar zijn, met een naadloze en intuïtieve ervaring voor de gebruiker. En de mensen vonden Heineken Ignite geweldig!

Met het lanceren van dit prototype kreeg Heineken de kans om te zien hoe het product zich in een echte omgeving staande zou houden te midden van een publiek dat hoge eisen stelt. Op basis van dit succes gaat Heineken Ignite tegen het einde van het jaar uitrollen in nachtclubs in zeven van hun top 25 markten.
Awards
Cannes Lions Silver (+ 2 nominations)
Eurobest 2x Bronze (+3 nominations)
Design for User Experience Award winner
ADCN Bronze (+2 nominations)
SpinAwards nomination
Webby Official Honoree
Het werk
Heineken Ignite
Spark Innovation proces
Datum
Apr 2013
Media
Online Outdoor Mobile
Sector
Fast Moving

Meer Heineken werk

  1. Heineken A'dam Fresh Heineken Food & Beverages Jun 2017 Online  
  2. Heineken Heineken The SUB Food & Beverages Jul 2016 Online  
  3. Heineken Heineken.com Corporate Feb 2016 Online  
  4. Heineken #ChampionTheMatch 2015 Fast Moving May 2015 TVC Online Mobile Yes
  5. Heineken The Soccer Doc Fast Moving May 2015 Online Yes
  6. Heineken The 3D Printable Match Pack Fast Moving May 2015 Online Yes
  7. Heineken Fans of the World Fast Moving Jun 2014 Online  
  8. Heineken #ShareTheSofa Fast Moving Jun 2014 Online Outdoor Mobile Yes
  9. Heineken Meet the world in One City Fast Moving Apr 2014 Online Outdoor Yes
  10. Heineken The Ultimate Voyage Food & Beverages Jul 2013 Online  
  11. Heineken Your Future Bottle Fast Moving Dec 2012 Online Yes