Volkswagen

'Schaamrood'

Het project
Hoe communiceer je met je trouwe merkfans als er net een wereldwijd schandaal over dat merk is uitgestort?

In het najaar van 2015 werd Volkswagen het publieke gezicht van een emissieschandaal dat de geschiedenis in ging als ‘Dieselgate’. Met alle reputatieschade van dien. Wat te doen?

Om op enige sympathie te kunnen blijven rekenen en ervoor te zorgen dat mensen het merk op zijn minst nog een kans op herstel van vertrouwen willen geven, besloten we ons schuldbewust op te stellen. Dat zal alleen geaccepteerd worden als mensen voelen dat je het meent. En dat lukt niet door afstandelijk te blijven en juridisch gedreven gemeenplaatsen te debiteren. We maakten daarom een advertentie die ‘typisch Volkswagen’ was. Met een vleugje zelfspot en een toonzetting zoals mensen die van het merk kennen.

Het werd de meest besproken advertentie van dat jaar. Voor- en tegenstanders spraken zich uit op sociale kanalen. Volkswagen-rijders herkenden er, ondanks alle negatieve ‘corporate’ publiciteit, hun favoriete merk in – en bleven geloven in de producten.
 
Het werk
Datum
Nov 2017
Medium
Online
Sector
Durables

Meer Volkswagen werk

  1. Volkswagen 'Terugweg' Durables Jun 2017  
  2. Volkswagen Volkswagen Spelerswagen Durables Dec 2015 Online  
  3. Volkswagen Behind the scenes 'Jongetje' Durables Jun 2014 Online  
  4. Volkswagen Je zal er maar een hebben. 'Jongetje' Durables May 2014 TVC  
  5. Volkswagen Back seat driver Durables Apr 2014 TVC Online  
  6. Volkswagen Volkswagen Service Durables May 2013 TVC  
  7. Volkswagen Hond Durables Jan 2013 TVC  
  8. Volkswagen Hitchhike with a Like Durables Mar 2012 Online  
  9. Volkswagen Volkswagen Golf Dienstverlening Jan 2012 TVC  
  10. Volkswagen Volkswagen Polo Dienstverlening Jan 2012 TVC  
  11. Volkswagen Alert op weg Dienstverlening Jan 2012 Print  
  12. Volkswagen Golfbal Dienstverlening Feb 2010 TVC  
  13. Volkswagen Collega Dienstverlening Feb 2008 TVC