KLM Royal Dutch Airlines

Claim your place in Space

Eendigitalebelevinggecombineerdmeteenliveevent.

Het project
Een digitale beleving gecombineerd met een live event. Op 22 april 2013 lanceerden we een speciale ruimteballon vanuit de Mojavewoestijn in Nevada. Deze zette langzaam uit en knapte uiteindelijk in de buitenste atmosfeer. De ballon streamde live data naar de website, waar de tocht wereldwijd was te volgen op alle digitale apparaten. Voordat we de ballon lanceerden, konden mensen online voorspellen welke positie in de atmosfeer hij zou bereiken. De beste voorspelling won een echte ruimtereis.

KLM, een pionier in de luchtvaart, steunt de Space Expedition Corporation (SXC) bij het vinden van een verantwoordelijke, duurzame manier om ruimtereizen mogelijk te maken. KLM wilde een campagne waarbij ze mensen konden betrekken bij dit initiatief. De campagne moest zeer “shareable” zijn en passen bij het “social” karakter van de luchtvaartmaatschappij.

Wie niet groot is, moet slim zijn. Om met een beperkt budget de concurrentie te overtroeven en de doelgroep te betrekken bij KLM, moet je vernieuwend en onderscheidend zijn. Niet alleen qua prijs die je biedt, maar ook in de reis er naartoe.

We kozen ervoor om de campagne een digitale reis vol inspiratie, nieuwe technologie, spectaculair design en shareable content te laten zijn die zo veel mogelijk mensen over de hele wereld inspireert en de pioniersgeest en het sociale karakter van KLM laadt: KLM SPACE

VOORSPELLINGS FASE
Het hart van de campagne was de actiesite. Een interactieve video nam deelnemers mee op een virtuele reis van de ballon en legde uit hoe de elementen de ruimtereis konden beïnvloedden. Vervolgens konden mensen hun voorspelling doen. De vlucht van de ballon door de atmosferische lagen werd benadrukt door verschillende kleurschema’s. De website combineerde high-end graphics, speciaal gecomponeerde muziek en schilderachtige 3D-animaties. KLM-blauw kwam terug in de interactieve elementen. Voor extra bereik werd een smart-sharing functie ingebouwd waarbij je via sociale media je winkans kon vergroten.

LIVE EVENT
Tijdens het live event op 22 april streamde de ballon live data naar de website, waar de tocht wereldwijd was te volgen op alle digitale apparaten. Voor de ballonvlucht ontwikkelden we speciale, extra lichtgewicht zend- en ontvangtechnologie om aan onze eigen veiligheidseisen en de regels van de FAA te voldoen, terwijl toch HD- en SD-videobeelden en locatiebepalende GPS-data live naar het internet gestreamd konden worden en zo op alle platforms bereikbaar werden voor een wereldwijd publiek. Tijdens het live event werkte de mobiele telefoon als een “pocket space-flight control center” en informeerde deelnemers constant over hun geclaimde locatie t.o.v. de ballon en andere deelnemers. De winnaar was Pedro uit Brazilië; hij zal in 2014 de eerste Braziliaan in de ruimte worden. 

Awards
CannesLions Bronze
Eurobest Gold, 4x Silver, 3x Bronze
FWA Site of the Day
FWA Mobile of the Day
Awwwards Site of the day
Lovie Awards Gold, Bronze 2x People’s Choice
SXSW Shortlist
ADCN Gold, 2x Silver
SpinAwards 3x Gold
D&AD In book
One Show Merit
Webby People’s Voice winner
Het werk
casevideo
casevideo
Voorspellingsfase
Live fase
Middelenmix
Datum
Apr 2013
Media
TVC Print Online Outdoor Mobile
Sector
Dienstverlening

Meer KLM Royal Dutch Airlines werk

  1. KLM Royal Dutch Airlines Airport Experience-installatie Business-to-Business Nov 2017 Online  
  2. KLM Royal Dutch Airlines Virtual Reality Flight Upgrader (US campagne) Business-to-Business Nov 2017 Online  
  3. KLM Royal Dutch Airlines Media app Business-to-Business Jun 2017 Online  
  4. KLM Royal Dutch Airlines Bonding Buffet Business-to-Business Dec 2016 Online  
  5. KLM Royal Dutch Airlines KLM Nachtjeslampje Dienstverlening Apr 2016 Online  
  6. KLM Royal Dutch Airlines Unboxing of the Boeing 787 Dreamliner Dienstverlening Nov 2015 Online  
  7. KLM Royal Dutch Airlines Flight Safety Film Dienstverlening Oct 2015 Online  
  8. KLM Royal Dutch Airlines KLM Music Dienstverlening Jul 2015 Online  
  9. KLM Royal Dutch Airlines Plane to Product Dienstverlening Jun 2015 Online Outdoor  
  10. KLM Royal Dutch Airlines Bluey Dienstverlening Apr 2015 Online  
  11. KLM Royal Dutch Airlines Wishing you a magical Christmas Dienstverlening Dec 2014 Online  
  12. KLM Royal Dutch Airlines The Airplane Apartment Dienstverlening Dec 2014 Online  
  13. KLM Royal Dutch Airlines Cover Greetings Business-to-Business Nov 2014 Online  
  14. KLM Royal Dutch Airlines KLM-speurhondje Dienstverlening Sep 2014 Online  
  15. KLM Royal Dutch Airlines Flat Or Not? Dienstverlening Apr 2014 Online  
  16. KLM Royal Dutch Airlines Planes Dienstverlening Oct 2013 Outdoor Yes
  17. KLM Royal Dutch Airlines New World Business Class Dienstverlening Sep 2013 Online  
  18. KLM Royal Dutch Airlines Be My Guest Dienstverlening May 2012 Online Yes
  19. KLM Royal Dutch Airlines Herinneringen Dienstverlening May 2012 TVC  
  20. KLM Royal Dutch Airlines Tile & Inspire Dienstverlening Jan 2012 Online Outdoor  
  21. KLM Royal Dutch Airlines Werelddeal weken Dienstverlening Jan 2012 TVC  
  22. KLM Royal Dutch Airlines Inflight Dienstverlening Feb 2010 TVC  
  23. KLM Royal Dutch Airlines Journey Of Inspiration Dienstverlening Jan 2000 TVC